Arme schoonmaker - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Hermen Visser - WaarBenJij.nu Arme schoonmaker - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Hermen Visser - WaarBenJij.nu

Arme schoonmaker

Door: Hermen

Blijf op de hoogte en volg Hermen

08 Februari 2009 | Kameroen, Maroua

De laatste tijd treft mij steeds meer het verschil in rijkdom tussen mijzelf en de mensen hier. Als ik over de gang loop naar het toilet kom ik een schoonmaker tegen die hooguit 1000 CFA per dag verdient. Dan denk ik aan mijn begroting van deze stage, zo’n 8000 euro, dat is 5.200.000 CFA, daar moet deze arme man 5200 dagen, dat is ruim 14 jaar, voor werken. Ik jaag het er in vier maanden doorheen. Nu moet ik wel zeggen dat een substantieel deel van dit geld besteed is aan uitrusting die ik na deze vier maanden ook nog zal kunnen gebruiken. Toch is het verschil verbijsterend. Maar toch weet ik niet of je moet praten over een verschil in rijkdom. Meneer de schoonmaker overleeft van zijn geld, koopt er eten van voor zijn vrouw en kinderen en is zeer waarschijnlijk tevreden en gelukkig met zijn bestaan. Maar hoe moet hij dan tegen mij aankijken, terwijl hij aan het vegen is en hij een blik in mijn kamer werpt? Doet hem dat dromen van onbereikbare rijkdom, of ziet hij iemand die ook zijn dingen doet om te leven? Waarschijnlijk heb ik veel meer zorgen dan hij. Hij hoeft zich niet druk te maken over een toekomst, een carrière, roem en wereldproblematiek, zijn zorg is dat hij de dag doorkomt en wanneer hij gaat slapen met een gevulde maag en zijn vrouw aan zijn zijde, dan is hij succesvol geweest.

  • 25 Februari 2009 - 09:16

    Martijn:

    Proef ik hier iets van le bon sauvage? Leuk om je stukjes te lezen. succes nog daar.

    Groete van mij en Altia, ook aan Lana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Maroua

Kameroen I

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2009

Artikel in de Mare

28 Mei 2009

Ik ben weer thuis

18 Mei 2009

Goodbye Waza

07 Mei 2009

Op naar de laatste veldwerksessie

23 April 2009

Sex drugs and Ndombole
Hermen

Blog op studereninleiden.nl: http://www.studereninleiden.nl/blog/Hermen/ 2e prijs fotowedstrijd Studie in beeld: http://www.studenten.leidenuniv.nl/nieuws/stoere-vrouwen-blijven-het-goed-doen.html Artikel in de Mare: http://www.mareonline.nl/artikel/0809/33/0701/ Bij NCRV Cappuccino: http://cml.leiden.edu/news/visser-cappuccino-leeuwen.html

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 101240

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Kameroen II

31 Januari 2009 - 27 Mei 2009

Kameroen I

Landen bezocht: