Op Afrikaanse bodem - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Hermen Visser - WaarBenJij.nu Op Afrikaanse bodem - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Hermen Visser - WaarBenJij.nu

Op Afrikaanse bodem

Door: Hermen

Blijf op de hoogte en volg Hermen

01 Februari 2009 | Kameroen, Douala

Gisteren zijn we in goede orde via Casablanca naar Douala gevlogen. Respectievelijk zijn deze luchthavens het afstapje naar en armoedig te noemen. Aankomen in Doala is alsof je de tropenkas in de Hortus Botanicus (in de categorie “het lijkt hier net een ansichtkaart”; je refereert alles naar je eigen kader) binnenstapt, dezelfde klamme hitte en zoetige geur. Alles was in een zekere staat van verval: gebroken tegels, kapotte servicedesks, etc. De douane deed een stuk minder moeilijk dan ik verwacht had, het koste ons geen cent om er langs te komen. In het vliegtuig ontmoetten we een meisje dat heel toevallig gaat een maand gaat reizen met iemand die al vijf maanden in hetzelfde veldstation als waar wij zitten in Maroua heeft gezeten. Ik was zo blij dat een blank meisje (Debora) ons kwam ophalen van het vliegveld en ons langs groepjes opdringerige mannen leidde die onze koffers uit onze handen wilden trekken om ze voor ons te dragen. Debora had een taxi klaarstaan die ons naar het hotel bracht. Dat we veel te veel voor de overnachtingen betalen weten we, maar onze veiligheid gaat voorop. Tussen de tijd dat we aankwamen en naar onze kamer werden gebracht zagen we twee hoeren. Eentje ging met een meneer mee, een ander kwam na geleverde diensten de lift uit stappen. En in diezelfde tijd maakte ik twee fouten: ik wilde met creditcard betalen (Lana vertelde me achteraf dat je dat nooit moet doen, omdat je dan al je geld kunt kwijtraken) en ik vertelde de meneer die ons naar onze kamer bracht dat we computers hadden en internet wilden gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik nu, bij daglicht me een stuk beter voel dan gisteren toen ik al mijn eerste halve cultuurshock had. Laat het de vermoeidheid en de duisternis van gisterenavond zijn, maar alles kwam mij vijandig over, alsof alles dat ik aan zou raken mij zou vergiftigen of ziek maken en alle mensen mij beroven. Het was de mix van dreigende aanwezige figuren op het vliegveld, het feit dat er een mug door onze kamer rondvloog en we meteen onze klamboes moesten ophangen aan een touw gespannen tussen de deur en de kleerkast, de stank en huidirritatie van de deet, de hitte, de naar alcohol ruikende taxichauffeur die zonder lichten veel te hard reed, die mij deed denken: “waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?”. Mijn verstand op nul en vooral denken aan wat ik in het vliegtuig schreef: go with the flow. Daaraan zou ik toe willen voegen: leef bij de dag, iedere dag heeft zijn eigen zorgen: vandaag ben ik verkouden… In tegenstelling tot gisteren denk ik dat we het wel gaan redden om in Maroua te komen. Vandaag gaan we onze tickets ophalen, morgen zullen we vliegen.

  • 01 Februari 2009 - 06:53

    Jan Willem:

    haha je verhaal klinkt heel vergelijkbaar met mijn eerdere reis ervaringen, waar ben je in hemelsnaam aan begonnen haha, maarre heel veel plezier daar en succes met de verkoudenheid, ik zit nu ook lekker aan de dampo.

    groenten JW

  • 01 Februari 2009 - 10:43

    Remco Kwint:

    "Go with the flow"
    Als je die gedachte weet vast te houden zul je je prima verkaken daar,n'joy dude!

  • 02 Februari 2009 - 07:25

    Jolanda Serné:

    Hallo Herman

    Jij kent me niet maar ik ben de moeder van Deborah (het meisje dat jou afgehaald hebt bij het vliegveld). Ik ga je site regelmatig bekijken en kijken of dingen herken omdat wij 2,5 week in Camaroen zijn geweest om haar te bezoeken. Een geweldige ervaring is dat geweest.
    Leuk je verhaal te lezen over het vliegveld dat herken ik zeker.
    Spannend allemaal en veel plezier de komende tijd.

    Groetjes Jolanda

  • 02 Februari 2009 - 09:51

    Maaike:

    Hermen!

    De gedachte 'waar ben ik aan begonnen' hoort er bij, waar je ook bent. Hij zal ook nog regelmatig bij je opkomen. Het enige wat je kunt doen is (proberen te) genieten, want echt, voor je het weet is het weer voorbij. Een hele ervaring.

  • 03 Februari 2009 - 19:19

    Roos Lombo:

    Bonjour Hermen,
    Bienvenu en Afrique! C'est intéressant de lire tes messages, l'atmosphere que tu décris est tres reconnaissable. J'espere que tu continueras a trouver du temps pour nous tenir au courant de tes experiences en reflections.
    Courage!
    Roos

  • 10 Februari 2009 - 05:39

    Roland:

    Dag Hermen,
    Ohhh wat ken ik dat "wat doe ik hier in godesnaam?!" gevoel maar al te goed. Gelukkig gaat dat vanzelf over als de cultuurshock voorbij is dus ik ben benieuwd hoe je er nu tegenaan kijkt. Ik blijf in ieder geval regelmatig op de site kijken en ben vooral heel benieuwd naar de fotos...ik kan me namelijk nog steeds geen voorstelling maken van hoe het er daar uit ziet.
    Heel veel plezier en "hakuna matata".
    Groeten

  • 11 Februari 2009 - 12:12

    Juan Quillermo:

    Hola Hermanito,

    Que tal ? aqui estas muy bien. Nos missos tu very muchos. Quando tu vamos a holland again ? Maaros genietos eerst nog muchos !

    mas tardeeee Juan

  • 13 Februari 2009 - 11:16

    Pleuni :

    Hoe gaat het daar? Al aan het weer kunnen wennen?

    Je hebt in ieder geval al de goede instelling!

    Blijf genieten!
    Gr. Pleuni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Douala

Kameroen I

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2009

Artikel in de Mare

28 Mei 2009

Ik ben weer thuis

18 Mei 2009

Goodbye Waza

07 Mei 2009

Op naar de laatste veldwerksessie

23 April 2009

Sex drugs and Ndombole
Hermen

Blog op studereninleiden.nl: http://www.studereninleiden.nl/blog/Hermen/ 2e prijs fotowedstrijd Studie in beeld: http://www.studenten.leidenuniv.nl/nieuws/stoere-vrouwen-blijven-het-goed-doen.html Artikel in de Mare: http://www.mareonline.nl/artikel/0809/33/0701/ Bij NCRV Cappuccino: http://cml.leiden.edu/news/visser-cappuccino-leeuwen.html

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 101229

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Kameroen II

31 Januari 2009 - 27 Mei 2009

Kameroen I

Landen bezocht: